Pärnu Tammsaare LA

¥Puu(metsa)nädalad  2007: Pärnu Tammsaare Lasteaias rühmade kaupa,  kokkuvõtte koostanud  Kersti Kari ja Aili Laak

laste vanus ja  rühma nimi

nädalaplaani nimetus

osaleja õpetaja Ökokratis

nädalaplaani vormistaja

 aeg

nädalaplaani läbiviijad õpetajad

6- a. lapsed, sipelga rühm

¥PÄIKE ÄRATAB PUUD JA PÕÕSAD¡

Maire Vaabel

26.-30. märts

Maire Vaabel

Elve Pill

4 a. lapsed, pääsukese rühm

¥KENAD KASEKESED...¡

Ülle Liivo

23.-27.aprill

Ülle Liivo

Selve Kimmel

3-6 a. lapsed,  tihase   tasandusrühm

¥KENAD KASEKESED KOHAVAD…¡

Maile Tartlain

07.-11.mai

Maile Tartlain

Agnes Baum

3- ja 6-a. lapsed, öökulli rühm

¥METSAS KEVADET OTSIMAS¡

Liina Reila

07.-11.mai

Liina Reila

Evi Baum

3 a. lapsed, orava rühm

¥PUUD MEIE ÜMBER¡

Marika Hämarsalu

21.-25.mai

Marika Hämarsalu

Tiina Raudsepp

kõiki rühmi haarav metsa ja puude teema Pärnu Tammsaare lasteaias:    

läbiviimise koht

tegevused

osalejad lapsed, õpetajad

aeg

läbiviija

Tammsaare lasteaia õueala

õuesõppe koolitus

25 pedagoogi

24. aprill

Sagadi looduskool

Ekskursioon Pärnust -Kilingi- Nõmme puukooli- tagasi Pärnusse 

ekskursioon, õppekäik, temaatilised mängud ja tegevused metsarajal

30 sügisel kooliminevat last,  nende saatjad õpetajad ja lapsevanemad

14.mai

*ökokrati projekt: Pärnu linna majan-dusosakond- Sigrit Kasemets,

*Pärnu Keskkonna-teenistuse metsa-spetsialistid Küllike Koger ja Ave Sadam

Pärnu Tammsaare Lasteaia hoone ja õueala, Pärnu Rannapark

Traditsiooniline lasteaia 7. perepäev ¥ KENAD KASEKESED KINGUL…¡

meisterdamine, liikumis- ja laulumängud, taimelaat, puude määramine, õppemängud, rongkäik läbi Rannapargi, puude teretamine

mesilase, pöialpoisi,värvu- kese, öökulli, sipelga,lepa- triinu, leevikese, pääsuke-se, tihase ja orava  rühma lapsed, lapsevanemad ja personal

17. mai

perepäeva tiim:

ökokratis osalejate õpetajate eestvedamisel töötajad ja lapsevanemad

Pärnu Tammsaare Lasteaia õueala, lähiümbruse Rannapark, rand ja Vallikäär

vaatlemine- uurimine õppekäikudel ja jalutuskäikudel vastavalt vanusele

7 aia- ja 3. sõimerühma rühma lapsed, personal, vanemad

aprill- mai

rühmade personal ja vanemad


Nädala teema: ¥ PUUD MEIE ÜMBER´  21. – 25 mai 2007  Pärnu Tammsaare lasteaed , 3.a. orava r. lapsed ,

koostaja õp. Marika Hämarsalu  EESMÄRGID: 1.Laps teab ja oskab nimetada kaske, vahtrat, tamme ja pihlakat 2. Laps oskab kuulata juttu ja sellest olulist meelde jätma. 3.Laps oskab esemeid võrrelda kõrguse järgi. 4. Laps oskab tõmmata sirgeid jooni ja sõrmega vajutades saada jäljendit. 5. Laps oskab voolida piklikku kujundit.

PÄEV /

TEGEVUS

 

ESMASPÄEV

 

TEISIPÄEV

 

KOLMAPÄEV

 

NELJAPÄEV

 

REEDE

VAATLEMINE/

UURIMINE

 

Lasteaia õuealal ja Rannapargis kasvavad

puud.

Küttepuude vaatlus.

Pildid vahtrast, tam-

mest, kasest ja pihla-

kast rühmatoa seintel.

 Põõsad ja puud hoo-

vialal.  Harilik mänd

ja mägimänd.

Puidust esemete ja

mänguasjade vaatlus.

 

KUULAMINE/

KÕNELEMINE

 

 

Arutlemine teemal:

Miks kasel on mustad

triibud ? Mõisted: TÜVI, OKSAD, LEHED.

Mõiste:

PUUHALG

 Lug. pala E. NIIT

¥ Kuidas onu Ööbik

puu otsa ronib´

Taadu... lk. 110

Puude nimetuste

kordamine: KASK

TAMM, VAHER,
PIHLAKAS.

 

 

 

 

VÕRDLEMINE

ARVUTAMINE

 

 

 

 

 

ÜKS JA PALJU kordamine(üks tüvi, palju oksi, lehti).

Mõiste: KÕRGE-

MADAL( puu ja

põõsa võrdlus hoovis)

Värvused:
   PRUUN 

  ROHELINE

KUNSTILISED

TEGEVUSED

 

 

          

VOOLIMINE

¥ Küttepuud´

kerakujulise plastil. tü-

ki rullimine piklikuks.

 

 

MAALIMINE näpu-värvidega ¥ PUU´

aluspaber pruun, roheline.

MÄNGUD, MUUD TEGEVUSED

 

Ehitusmäng

¥ Puud´ erin. pikkuste

pulkade kasutamine.

 

 

Puzzle ¥Metsas´ kokku

panemine.

Liikumismäng

¥ Leia õige puu´

Laulumäng

 ¥ Tiri- lii

Liigutuste matkimine,

kaasa laulmine.

läbiviijad õpetajad Marika Hämarsalu ja Tiina Raudsepp


Teema :¡KENAD KASEKESED …¡ 23.-27.aprill  4 a. pääsukeste rühm, õpetaja  Ülle Liivo, Pärnu Tammsaare Lasteaed

1. Laps teab, et kask on lehtpuu. 2. Laps teab mis ja millised on puuhalud ja  mis jääb järele puu põletamisel. 3. Laps mõistab mõiste hiirekõrvad tähendust.4.Laps tunneb ära õpetaja häälitud sõna. 5. Laps oskab määrata enda asukohta  õuealal kasvavate puude suhtes.

PÄEV/TEGEVUS

ESMASPÄEV

23.mai 2007

TEISIPÄEV

24.aprill 2007

KOLMAPÄEV

25.aprill 2007

NELJAPÄEV

26.aprill 2007

REEDE

27.aprill, 2007

VAATLEMINE/

UURIMINE

kasepuud lasteaia õuealal-tüvi, puukoor

kompimine,

kaseoksad vaasis

puuhalud ja see mis jääb halgudest järele pärast põlemist

tamm, pihlakas, saar kastan meie hoovialal.

värviloto pildid puudest- lehed, urvad,

käbid

 

KUULAMINE/

KÕNELEMINE

mõistete:

KROBELINE, LEHTPUU, HIIREKÕRVAD

lahtiseletamine

mõistete:

PUUHALG, TUHK, TAHM, SÜSI

lahtiseletamine

R.Lahi jutu ¥Kasemahla laskmas¡ lugemine , kuulamine. mõistatused:

¥Talvel paljas, suvel haljas?¡ ¥Suvel viht, talvel luud?¡

 

 

LUGEMINE/

KIRJUTAMINE

 

 

 

Sõnamuutmismäng HALJAS, PALJAS,

Hääliku U  olemasolu leidmine sõnades PUU, TUHK…

 

VÕRDLEMINE/

ARVUTAMINE

kase tüve värvuse ja puukoore pinna iseloomu kindlaksmääramine

orienteerumine lasteaia õuealal: enda asukoha määramine hoovil kasvavate puude suhtes:

SIIN, SEAL, MINU TAGA, MINU EES, KÕRVAL

 

 

 

KUNSTILISED

TEGEVUSED

voolimine tasapinnal

¥Puuke¡

joonistamine

¥Hiirekõrvul oksad¡

 

joonistamine söega õues¡Puukoore joonis¡

Meisterdamine ¥Kasepuu¡ materjal WC paberi rull+ kaseoksad

MÄNGUD, MUUD

TEGEVUSED

õppemäng ¡Tunne puud¡ urvade ja lehtedega okste kokkusobitamine

kasepuuga.

kaseokstest pesa valmistamine- õpetaja ja lapsed

Loodusteemaline puzzle ¥Metsalilled¡

Õppemäng ¥Leia õige puu¡ õuealal

rühmaruumi kaunistamine kaseokstest meisterdustega


Nädala teema: Päike äratab puud ja põõsad 6-7 a. sipelga rühm, õpetaja Maire Vaabel, Pärnu Tammsaare Lasteaed,

Eesmärgid:  1. Laps teab, et puude elutegevus kevadel väljendub nende mahlade liikumises, pungade suurenemises ning õitsemises. 2. Saab aru lugemispala sisust. 3. Oskab moodustada liitsõnu. 4. Oskab seostada aastaaegu ja kuid. 5. Tunneb arv 9 koostist. 6. Oskab kujutada esemeid natuuri põhjal. 7. Oskab kokkuvolditud paberist lõigata kujundeid.

PÄEV/TEGEVUS

ESMASPÄEV, 26. märts, 07

PÄEVASÕNA: URVAD

TEISIPÄEV, 27. märts, 07

PÄEVASÕNA: AASTARING

KOLMAPÄEV 28. märts, 07

PÄEVASÕNA: KEVADJOOK

NELJAPÄEV 29.märts, 07

PÄEVASÕNA:PUNGAD

REEDE, 30. märts, 07

PÄEVASÕNA:

JÄÄTMED

VAATLEMINE/

UURIMINE

Lepa, kase – ja sarapuu urvad l/a hoovis, Rannapargis.

 

Maharaiutud puu känd. Mõisted: koor, puit, aastaringid.

 

Mahlapuud: kask, vaher. Vana kask – magus mahl.

Vahtra ja kase pungad. Nende asetus oksal, suurus ja kuju.

Saepuru, saepurubrikett, laste kogutud kommipaberid.

 

KUULAMINE/

KÕNELEMINE

Sarapuu-urvad – saia urvad, lepaurvad – leivaurvad, kaseurvad – kaeraurvad (rahvaütlus viljade ennustamise kohta).

Lug. pala ´Taat ja    # õunapuud¡ L.Tolstoi. 1. klassi lugemik 1985 lk. 34. Jutustavad etteloetud jutu sisu.

Lug. pala: ´Puulossi prints¡. Veerimisraamat lk. 162.

Räägivad lemmikpuule # oma kõige suuremast murest 2-3 lausega.

Mõtlevad 2-4 realise luuletuse kevadest (kodune ülesanne).

LUGEMINE/

KIRJUTAMINE

 

Valivad sobivad sõnakaardid kalendripiltidele puudest.

Moodustavad liitsõnu: # puuhobune, puuprints, puuseened, puutoober, puuriit.

Igal lapsel lipik puu nimetusega. Leiavad vastava puu sõnalipiku abil.

 

VÕRDLEMINE/

ARVUTAMINE

 

Loendavad kännu aastaringid. Saavad teada, mitu aastat on need puud kasvanud. 

Leiavad aastaaja ning # aastaringi abil ka kuu nimetuse. Vahendid: pildid loodusest ning omavalmistatud aastaring. Mat. tv. lk 58-59. 

 Määravad pargis endast lähtuvalt puude asukohta. Mõõdavad sammudega kaugust ühest puust teiseni.

 

KUNSTILISED

TEGEVUSED

Joonistavad teemal:  # ´Urbadega pähklipuu oksad vaasis¡. Annavad edasi etteantud objekti eripära õigetes prop. ja värvides. V: rasvakriidid ja vildikad.

Kollektiivne töö: Valmistavad tikutopsidest 2 maja maketti. Joon. ðabl. abil pooleksvolditud paberile puud. Värvivad, lõikavad välja ning kleebivad ühe maja ümber. Võrdlevad aedu, millistes tahaksid elada.

 

 

  Meisterdavad teemal: ´Olen rõõmus, et # päike paistab¡. Lõikavad ja liimivad kilekotist alusele kommipaberist päikese. Liimivad PVA liimiga kaetud alusele saepurupilved.

MÄNGUD, MUUD

TEGEVUSED

Mäng ´Pähklid jooksevad¡. Kaks võistkonda toimetavad pähklid kiiruse peale vabale toolile.

 

Hõõruvad paberile vahtra ning kase puukoorte mustrid ning võrdlevad neid.

Ronivad Rannapargis puust draakonil.

 


Teema :¡KENAD KASEKESED KOHAVAD…¡ 07.-11.mai  3- 6 a. tasandusrühm, õpetaja  Maile Tartlain, Pärnu Tammsaare Lasteaed

3.4 a. lapsed:  1. Laps teab, et puude ja põõsaste oksi ei murta 2. Laps teab  , et kase tüvi on valge ja mustade laikudega. 3. Laps teab, et okaspuul on okkad. 4. Laps teab, et park on koht, kus kasvab palju puid ja põõsaid 5. Laps oskab maalides pintslit ringikujuliselt liigutades saada soovitud ´mustri¡.

5.-6.a. lapsed: 1.  Laps teab, et kasel on kevadel urvad ja pungadest puhkemise ajal  nimetatakse noori lehti hiirekõrvadeks. 2. Laps teab, et kevadel saab koguda  vahtra ja kasemahla  ning seda juua.  3. Laps teab , mis on mets ja et kuusemets on kuusik, kasemets on kaasik männimets on männik jne. 4. laps oskab häälida erinevaid puid tähistavaid sõnu. 5. Laps oskab hulki võrrelda esemete arvu järgi. 6. Laps teab, et pealemaalimisel tuleb oodata kuni alusvärv ära kuivab.   

PÄEV/TEGEVUS

ESMASPÄEV

07.mai 2007

TEISIPÄEV

08.mai 2007

KOLMAPÄEV

09.mai 2007

NELJAPÄEV

10.mai 2007

REEDE

11.mai, 2007

VAATLEMINE/

UURIMINE

Kasepuud mis kasvavad lasteaia õuel.

Mägimännid, harilik mänd ja kuused lasteaia hoovil. kuuse ja männioksad. Kevadised pungad ja käbid.

Pilte metsloomadest.

Pilte metsast

Puud Pärnu Rannapargis. Puude erinevused.

KUULAMINE/

KÕNELEMINE

H. Jõgisalu jutt ¥Mahlajooks¡ 

Memme palun loe mulle- lk. 190

Mõistete KAASIK, KUUSIK, MÄNNIK, PARK ja (SEGA)METS lahtirääkimine

Arutelu lastega,

-kes metsas elavad

- mis metsas kasvab .

I.Trull naljalugu ¥ Võisaialill¡ T -104

P. Koit jutt ¥Kuidas tulid okaspuud¡

Memme palun loe mulle lk.

Mõiste RAIESMIK

Vanasõnad:

¥Ega mets tühi ole¡

¥Mets on vaese mehe ait¡¥Metsal ei ole taba ees¡

LUGEMINE/

KIRJUTAMINE

 

Sõnade

KASK- KAASIK

KUUSK – KUUSIK

MÄND-MÄNNIK

Võrdlev häälimine- ladumine- lugemine

 

 

 

VÕRDLEMINE/

ARVUTAMINE

 

 

Hulkade võrdlemine :

1. ennustamine silma järgi 

2. kontrollimine erinevate puude, lillede , marjade ja seente kujunditega kaartide üksühesesse vastavusse seadmise teel

 

 

KUNSTILISED

TEGEVUSED

voolimine

3-4 a. ¥Kasekännud¡

5-6 a. ¥Kasepuu¡

 

 

Maalimine-kollektiivne töö ¥Raiesmik¡

3-4a. kasekännud

5-6 a. leht- või okaspuu laste soovil

Kleepetöö :

3-4a. ¥Kasekännud¡

5-6a. ¥Urbadega kaseoksad¡

MÄNGUD, MUUD

TEGEVUSED

Kasemahla kogumine purkidesse

Vaba mäng mägimänni käbidega õuealal.

Liikumismäng ¥Linnud pesas¡

 

Kasemahla maitsmine


Teema :¡METSAS KEVADET OTSIMAS¡ 3-6 a. öökulli  rühm, õpetaja  Liina Reila, Pärnu Tammsaare Lasteaed 07.-11.mai, 2007

6-7 a. lapsed:1. Laps oskab märgata kevade tunnuseid 2. Laps teab mis on loodushoid ja kuidas saab metsa hoida ja kaitsta.3. Laps teab,  et kevadel puhkevad pungadest okstele uued lehed. 4. Laps teab, mis on ´urb¡ ja ´hiirekõrv¡. 5. Laps oskab segipaisatud tähtedest laduda  päeva- sõnu. 6.Laps oskab metsarajal  tähele panna liikumist suunavaid märke. 7. Laps oskab meisterdamisel loovalt kasutada looduslikku materjali.

3-4 a. lapsed: 1. Laps oskab luua seoseid soojalt paistva päikese ja tärkava rohu ning kevadlillede vahel. 2.Laps oskab ja julgeb õpetaja küsimustele vastata kuuldavalt. 3. Laps oskab eristada  kevadlilli- sinilill, ülan värvuse jakuju järgi 4. Laps teab, ka puud õitsevad ( nt.õunapuu)

4. Laps oskab loendamisel kasutada sõnu ´üks¡, ´kaks¡ ja ´palju¡. 5.   

PÄEV/TEGEVUS

PÄEVASÕNA

ESMASPÄEV

07.mai

HÄÄL

TEISIPÄEV

08.mai

METS

KOLMAPÄEV

09.mai

PUNG

NELJAPÄEV

10.mai

LILL

REEDE

11.mai

PUTUKAS

VAATLEMINE/

UURIMINE

Õppekäik Raeküla metsa

*linnulaul

* metsa kohin

Pildiseeria ¥ Metsa sünd¡

¥Pildiraamat metsast¡

lk 28-29 Sinisukk, 2002

Lehtpuu pungade ( kask sirel ,õunapuu) vaatlus. jätkuv kasepuude puhkemise jälgimine.

Sinililled lasteaia lillepeenras, ülased vaasis

Õuealalt leitud putukate uurimine. Lepa-triinu. Ämblik. Saja-jalgne. Vihmauss.

KUULAMINE/

KÕNELEMINE

*kuulamine, kuidas mets vastab tuuleiilile maheda sahinaga

*kirjanduspala ¥Miks

Puud ei räägi¡

Jutustamine  lastega pil-diseeria järgi sellest, et

*mets kasvab ise või on selle inimene  istutanud

*metsa peab regulaar-selt  hooldama – puid maha võtma ja juurde istutama jpm.

Mõistete ¥URB¡ ja ¥HIIREKÕRV¡ lahtiseletamine .

 

Jutuajamine sellest, et *missugused lilled on kevadel kõige esimesed õitsejad? (Kõige enne õitsevad päikesepaiste-lises kohas kasvavad lilled, hiljem varjulistes kohtades . Mõiste VARJULINE 

Arutlemine leidude kasulikkuse üle. Jutt sellest, kus on putukate kodu ja kus neil on kõige turvalisem olla.

LUGEMINE/

KIRJUTAMINE

Pikk ja lühike Ä

*päevasõnas

 *rähn toksib TÄKS, TÄKS, TÄKS

 

Päevasõna häälimine ladumine ja  lugemine.

E.Esopi luuletuse ¥Kevade värvid¡ õppimine

Päevasõna ladumine segipaisatud tähtedest.

VÕRDLEMINE/

ARVUTAMINE

 

Kõnd tähistatud metsarajal, asukohta määravaid märke järgides

Mõiste ON SUUREM KUI

( eile) kasutamine igapäevase puude punga-de avanemise jälgimisel

Lillede eristamine vär-vuse ja kuju järgi.

Orienteerumine paberil mõisted PAREM,VA-SAK, ÜLAL, ALL

P. Kula ¥Valmistume kooliks¡ lk.37

 

KUNSTILISED

TEGEVUSED

 

Voolimine: rullimine, vajutamine 6-7a.  ¥Kevadlilled vaasis¡

3a. ¥¡Lilled alusel¡

 

Joonistamine

6.-7a.¥ Kevadine mets¡

3.a. ¥ Sinililled¡

Meisterdamine

6-7.a. ¥Puukoorest krokodill või paat¡

3.a.

MÄNGUD, MUUD

TEGEVUSED

*kevadiste metsa-häälte kuulamine

*õppemäng ¥Arva ära¡ sammal, käbid puukoor

Lauamäng ¥Metsa all¡

Mängud õuealal loodusliku materjaliga.

Kevadlillede äratundmine.

 ¥ Pildiraamat metsast¡

¥Laste entsüklopeedia¡


Välja minemata metsa ei leia.

 

Pärnu Tammsaare Lasteaia lapsed koos õpetajatega on otsinud, leidnud ja uurinud  puid ja metsa sel kevadel juba mitu head nädalat. Kõige lähemad leiud on pärit lasteaia  oma puude poolest liigirikkalt õuealalt, Pärnu Rannapargist ja Reiu metsast. Leitud on lepatriinusid, männikasve, kasepungi,  pesa ehitav vares….

Keskkonnaharidusliku projekti  ¥ Mets õpetab¡ raames toimunud metsanädalad kulmineerusid 14. mail MTÜ¥Õkokratt¡ ja KIKI toetusel kooliminevate lastega korraldatud õppekäiguga Marana puukooli Kilingi- Nõmme lähistel( projektijuht Sigrit Kasemets). Oma õla panid üritusele alla metsaspetsialistid Küllike Koger ja Ave Sadam Pärnu Keskkonnateenistusest.

Lastele oli kõik huvitav- kuulata seemnete valmimisest, näha korraga miljonit ühe kuu vanust  taime  kasvuhoones ¥puude lasteaias¡  või seda milliseid abivahendeid kasutatakse ettevalmistatud taimede maasse istutamisel. Päevakavasse kuulusid lõuna Lodja trahteris ja keskkonnamängud trahteri õuel.

 

Neljapäevasel, 17. mail peetud perepäeval avatakse lasteaia õuealal asuv If-i kindlustuselt vastava projekti raames taotletud rahaga 10000 krooni renoveeritud  basseiniala.  Projekti viis ehituslikult ellu Kurg Deelia isa.  Lasteaiapere on tänulik, sest see on sammuke edasi lasteaia visiooni

TURVALINE LAPSEPÕLV PÄRNU KAUNEIMAS KASVUKESKKONNAS  poole.  

Olgu õeldud, et 24. aprillil läbisid õpetajad õuesõppe koolituse kui kohapeal käis õpetamas Sagadi looduskool. Nii mõnigi õpitud keskkonnamängudest  sai  perepäeval läbi mängitud.

Perepäeval võis näha, kuidas kõike mõeldavat kasutada  meisterdamises ja kleepimises. Suurimad püsiva väärtusega  meisterdamistööd mänguväljakule on tänavu isade meisterdatud  pajuvitstest punutud onnike ja lepatriinudega kaunistatud istepink. Perepäeva kavva mahtus oma õue puude ja Tammsaare puiesteel asuvate puude teretamine ja istikutega kauplemine.

Kõige tehtava eesmärk on olnud märgata loodust ja teada kasvõi  puude- põõsaste otsas varjuleidvatest linnupesadest olulist, nagu sellest on aru saanud leevikese rühma 5 a. lapsed: ¥Leevike teeb endale pesa, kuhu saaks mune panna. Seal peab ema olema, et mune soojendada¡.

 


Pressiteade
´Ökokratt¡ õpetab metsa tundma
17.04.2007 00:01


Üleriigilises keskkonnahariduslikus projektis ´Ökokratt¡ lööb tänavu kaasa üle 22 000 õppuri ja lasteaiamudilase ning tegevuskeskmeks on mets.

Pärnumaalt on ´Ökokrati¡ omaks võtnud Pärnu Mai, Tammsaare, Kadri ja Päikesejänku lasteaed, Häädemeeste keskkool ja lasteaed, Kabli lasteaed-algkool, Lavassaare lasteaed-algkool, Paikuse põhikool ja lasteaed, Seljametsa lasteaed-algkool, Kilingi-Nõmme gümnaasium ja lasteaed, Tihemetsa põhikool ja Tõstamaa lasteaed.

Sisukas ´Mets õpetab¡ aasta lõpeb puhta metsa peoga neljas paigas, pärnumaalastel on voli koos Lääne-, Rapla-, Saare- ja Hiiumaa ökokrattidega pidutseda 30. mail Haapsalus Paralepa rannal.

Keskkonnahariduslik ´Ökokratt¡ läks lahti 1999. aastal, kahel eelnenud aastal on tähelepanu keskmes olnud prügi ja puhas vesi. (PP)

 


©2002-2004 Pärnu Postimees